Įvedus karantiną dėl koronaviruso ir Vilniaus universitetui laikinai sustabdžius kontaktinį studijų procesą, visame universitete studijos pradėtos vykdyti nuotoliniu būdu. VU Komunikacijos fakulteto dėstytojai dalijasi savo patirtimis apie akademinį darbą su studentais karantino metu.
VU Komunikacijos fakulteto mokslo reikalų prodekanė doc. dr. Zinaida Manžuch sako, kad dėstymui nuotoliniu būdu naudoja Microsoft Teams programinę įrangą, o visą kurso medžiagą (paskaitų skaidres ir užduotis) pateikia universiteto e-mokymų platformoje.
„Dėstymas pasikeitė tuo, kad pradėjau naudoti Microsoft Teams bendravimui ir perstruktūravau seminarus. Konsultacijų planavimui naudoju Doodle kalendorių. Studentai reaguoja labai greitai, šiek tiek nerimauja, bet asmeninėse konsultacijose juos nuraminu, todėl bendrauti mums sekasi gerai“, – savo patirtimis dalijosi Zinaida Manžuch.
Ji džiaugiasi, kad visos užduotys vykdomos tokia pačia apimtimi kaip ir anksčiau, o esant reikalui pasitelkia ir kitus įrankius – Skype ir Google Drive: „Pvz., su studente, kuri rengia bakalauro darbą, bendraujame per Skype, o tekstas rengiamas Google Drive, kuriame aš įrašau komentarus. Man toks būdas konsultuoti atrodo pranašesnis, nes aš galiu lanksčiai dėlioti užduotis, o ir per Skype galima labai greitai susisiekti.“
Kita fakulteto dėstytoja, perėjusi prie dėstymo nuotoliniu būdu – partnerystės doc. Daiva Lialytė. Dėstymui nuotoliniu būdu ji taip pat pasirinko Microsoft Teams programą.
„Dėstau paskaitas per Microsoft Teams, o seminarų užduotis studentai atsiunčia el.paštu ir jiems komentuoju el. paštu“, – sako dėstytoja. Kaip didžiausią iššūkį Daiva Lialytė įvardija pakitusį kontaktą su auditorija: „Man reikalingas kontaktas su auditorija, diskusijos, klausimai. Kadangi grupė labai didelė, nuotoliniu būdu tai sunkiai valdomas dalykas. Taip pat seminaruose studentai nebemato kitų atliktų užduočių ir negali mokytis iš kitų klaidų arba pamatyti pavyzdinius atliktus darbus.“
Partnerystės prof. dr. Titas Petrikis taip pat įžvelgia problemą dėl kontakto su auditorija.
„Pagrindinis iššūkis – ne tik, kad nematai savo auditorijos, bet dažnai ir nelabai girdi. Studentai vangiai jungiasi per vaizdo ir audio priemones, labiau linkę yra naudoti tekstinio pokalbio galimybes. Todėl ir praktiniai užsiėmimai irgi kol kas kelia iššūkių. Bet antra savaitė tam ir yra skirta, kad apgalvotume, kaip visus studentus galime sėkmingiau įtraukti“, – pasakoja Titas Petrikis.
Nepaisant to, jis džiaugiasi, kad Vilniaus universitete dėstytojai sulaukia pagalbos iš IT darbuotojų, jei iškyla klausimų naudojantis įvairiais el. resursais ir įrankiais, naudojamais Vilniaus universitete.
Remdamasis pirmosios savaitės patirtimi, profesorius Titas Petrikis sutiko pasidalinti savo įžvalgomis ir patarimais apie dėstymą nuotoliniu būdu:
- Technologinis pasirengimas užtruko keletą valandų: išbandžiau kaip veikia prezentacijų pateikimas, vaizdo klipų demonstravimas, paskaitos įrašymas. Svarbu išbandyti viską dar prieš jungiantis į sistemą, kad geriau žinotum kaip viskas veikia.
- Vaizdo paskaitų vedimas internetu geras todėl, kad studentai, net ir nedalyvavę paskaitoje realiu laiku, vėliau gali rasti paskaitos įrašą ir jį išklausyti, peržiūrėti.
- Vedant paskaitą praverčia numatyti aiškią susitikimo struktūrą, nepamiršti daryti pertraukų.
- Kalbėti į kompiuterio ekraną nėra lengva, ypač didesnei auditorijai, kai jos nematai. Galima įsivaizduoti, kad Jus filmuoja televizija – tai padeda susikaupti.
- Klysti yra žmogiška - praėjusią savaitę nutiko visko: „nuklydo“ koks nors demonstracinis langas, ne viskas veikė, kaip manyta, kad veiks, o kartais tiesiog mintis dingdavo, nors esi eteryje. Bandydavau šypsotis ir neprarasti geros nuotaikos. Didžiulis privalumas prieš auditorinį pasimetimą – visada po ranka galite turėti pasidėję užrašus arba tiesiog užrašytą šalia ekrano anekdotą pasakyti, kurio pagalba galima grįžti į vėžes.
Nors perėjimas prie dėstymo nuotoliniu būdu ir kelia iššūkių, Titas Petrikis į situaciją žvelgia optimistiškai: „Svarbiausias dalykas mums visiems – nuolatinė komunikacija. Turime jausti ir jaustis, kad esame pasiekiami ir galime pasiekti kitus. Didžiulis privalumas, kad turime tam visas priemones ir galime sutikti dabartinius iššūkius.“
Reikia pagalbos pereinant prie dėstymo nuotoliniu būdu?