absolutvision WYd PkCa1BY unsplash

2020 m. Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto dėstytojai pradėjo įgyvendinti JAV Valstybės departamento finansuotą projekto „Media Literacy in the Baltics Programme“ partnerinę dalį. Bendradarbiaujant su globaliai veikiančia raidos ir švietimo organizacija IREX (International Research & Exchanges Board), VU Komunikacijos fakultete vasarą buvo surengti kritinį mąstymą bei atsakingą medijų vartojimą ugdantys seminarai studentams, kuriuos vedė dr. Viktor Denisenko.

„Įvairaus pobūdžio medijų raštingumo mokymai įgauna vis daugiau populiarumo. Tai neturėtų kelti nuostabos, nes šiandien mes visi gyvename informacijos pertekliaus laikais. Užtenka vien susimąstyti apie tą įvairios informacijos kiekį, kuris „atakuoja“ mus kiekvieną dieną. Dėl šios priežasties moderniam žmogui atsiranda poreikis orientuotis informacijos srautuose, gebėti atskirti patikimą pranešimą nuo nepatikimo bei svarbią informaciją nuo nesvarbios. Kalbant paprasčiau, medijų raštingumas yra gebėjimas, kuris būtinas šiuolaikiniam žmogui“, – apie seminarų aktualumą pasakoja dr. Viktor Denisenko.

Mokymai, kurie vyko šią vasarą, apėmė platų temų spektrą. Medijų raštingumo vasaros mokyklos metu buvo aiškinama, kokį poveikį informacijos laukui daro netikros naujienos ir propagandinio pobūdžio žinutės. Mokymų dalyviai mokėsi atpažinti ir atskirti reklaminius ir ryšių su visuomene sferos tekstus nuo žurnalistinių publikacijų, nagrinėjo nekokybiškos žurnalistinės produkcijos pavyzdžius. Su studentais buvo diskutuojama apie vaizdų ir stereotipų poveikį informacijos suvokimui, lavinami jų gebėjimai atpažinti informacines manipuliacijas.

Studentai dalyvauti vasaros mokykloje rinkosi dėl įvairių priežasčių.

„Manau, kad šiuolaikiniame pasaulyje svarbu suprasti gaunamą informaciją ir mokėti ją atrinkti – kokia yra teisinga, o kokia kliautis negalime. Taip pat buvo ką tik pasibaigusi sesija, o mokytis man patinka, taigi nusprendžiau savo žinių bagažą papildyti ne tik paskaitų ir kitokia akademine informacija, bet ir tokiais mokymais“, – teigia studentė Giedrė Sakalauskaitė.

Seminarai buvo aktualūs ne tik studentams, kurie nebuvo anksčiau susidūrę su tokio pobūdžio mokymais, bet ir tiems, kurie jau dirba žiniasklaidoje srityje.

„Pasirinkau dalyvauti mokymuose, kadangi pati dirbu žiniasklaidos įmonėje ir daugiau norėjau sužinoti apie medijas, propagandą ir kitus su tuo susijusius dalykus. Nemažai dalykų aš jau žinojau, bet tik iš savo darbo patirties, tačiau išmokau naujų dalykų apie propagandą, jos tipus, kaip ji pasireiškia, sklinda visuomenėje ir panašiai. Taip pat daugiau sužinojau ir apie rusiškas propagandos medijas, veikiančias Lietuvoje“, – apie dalyvavimą projekto seminaruose pasakoja studentė Gabrielė Bernotaitė.

Mokymuose dalyvavusi Giedrė Sakalauskaitė teigia, kad seminarų metu išmoko ieškoti straipsnio ar bet kokios kitos inforamcijos šaltinio, suprasti kaip formuojami straipsnių pavadinimai, manipuliaciją žiniasklaidoje ir kaip veikia naujienų agentūros.

„Studijuoju Kūrybos komunikaciją, taigi nemažai tenka daryti pristatymų prieš kursiokus, kalbėti viešai, rašyti įvairius darbus, straipsnius. Visada norisi pateikti kuo tikslesnę ir patikimesnę informaciją, taigi manau, kad šie mokymai man padės atliekant įvairius darbus, susijusius su patikimos informacijos paieška“, – sako studentė Giedrė Sakalauskaitė.